שולחנות עמידה

שולחנות עומדים

תוכן עניינים

אז מה זה שולחן עמידה?

כמו שזה נשמע, שולחן שאפשר לעבוד עליו בעמידה, לא רק בישיבה כמו שאנחנו בדרך כלל רגילים. רוב הזמן אנחנו יושבים, זה נוח, ומאז שהומצא המחשב אנחנו מבלים יותר ויותר זמן מול המחשב בישיבה. ההרגל הזה איננו טוב ובשנים האחרונות נכנס יותר ויותר החשיבות של שמירה על הגב בזמן העבודה, אחד הפתרונות הוא במקום לשבת כל הזמן, לעמוד.

יש כל מיני סוגי שולחנות עמידה, שולחן עמידה קבוע, שולחן מתכוונן ידני, שולחן מתכוונן חשמלי (בין הנפוצים ביותר) ועוד.

למה בכלל צריך את זה? בשתי מילים - ישיבה ממושכת

ישיבה ממושכת זה האויב הבלתי נראה בתקופות של היום. אנחנו לא מרגישים את זה, עד שזה מגיע, ואז, זה יכול להיות מאוחר מדי. יהיו נורות אזהרה לאורך הדרך וחשוב להקשיב לגוף. בתמונה המצורפת מתחת ממחקר שנעשה על לחץ הדיסקיות בעמוד השדרה בתנוחות שונות, ניתן לראות משהו נורא מעניין, יש יותר לחץ על החוליות בישיבה (140%) לעומת בעמידה (100%), כלומר בישיבה פועל עלינו יותר לחץ מאשר בעמידה!

גרף לחץ על הדיסקיות שלח עמוד השדרה
Based on Nachemson AL. Disc pressure measurements.Spine. 1981;6(1):93-7

כמה עולה שולחן עמידה?

המחירים נעים בין 1,500 – 5,000 ש"ח, אבל זה תלוי בסוג של השולחן (שולחן מתכוונן ידני או שולחן מתכוונן חשמלי) ובאיכות שלו.

שולחן מתכוונן הוא יותר זול ופחות נפוץ, בדרך כלל תהיה אפשרות לכוונן אותו עם ידית והמחירים שלו ינועו בין 1,500 ל- 2,000 ש"ח.

שולחן מתכוונן חשמלי, שהוא גם הנפוץ יותר, ינוע בין 2,500 ל-5,000 ש"ח. לפי דעתי, ואני אומר את זה מניסיון אישי, הוא אמנם יקר יותר אבל הרבה יותר נוח. יש גם שולחנות חשמליים שמאפשרים לשמור בהם את הגובה של העמידה והגובה של הישיבה ככה שאתם לוחצים פעם אחת על מה ששמרתם וזה ירד אוטומטית לגובה שכיוונתם אותו.

יתרונות בשולחן עמידה

1. עוזר נגד כאבי גב

ראינו על פי המחקר שבעמידה יש על הדיסקיות בעמוד השידרה כמעט פי 1.5 פחות לחץ מאשר בישיבה. חוץ מזה, בישיבה לפעמים אנחנו נוטים לשבת לא נכון, ליצור קימורים בגב שמפעילים יותר לחץ על הדיסקיות, מה שיכול לגרום לבלט דיסק ובמקרים מסוימים אפילו פריצת דיסק.

2. שיפור במצב הרוח והאנרגיה

שולחנות עמידה יכולים להשפיע לטובה גם על מצב הרוח והאנרגיה שלנו.

על פי מחקר בן 7 שבועות, המשתתפים דיווחו על פחות לחץ ועייפות מאשר אלה שישבו במהלך כל יום העבודה.  רוב אלה שעמדו גם דיווחו שהיו יותר אנרגטיים.

3. הורדת רמות הסוכר בדם

בדרך כלל בשעת הצהריים רוב האנשים יוצאים לאכול ולאחר הארוחה ידוע שרמות הסוכר עולות בגוף והאינסולין מווסת את רמתן. אצל אנשים עם הבעיות באינסולין, כמו אנשים חולי סכרת, הם בדרך כלל צריכים להזריק אינסולין לגוף ורמות סוכר גבוהות יכול להיות מסוכנות עבורם.

במחקר קטן שנעשה על עשרה אנשים, רצו לבדוק את ההשוואה של רמות הסוכר בדם אצל אנשים עומדים בזמן העבודה לעומת אנשים שיושבים. הם גילו שעמידה של בערך 185 דקות אחרי הארוחה, עוזרת להוריד את רמות הסוכר בדם בכ-43% לעומת ישיבה.

חוץ מזה שזה עוזר בהורדת רמות הסוכר בדם, על פי מחקר גדול אחר שבחן ישיבה ממושכת, שכללו כמעט 800 אלף משתתפים, ראו שישיבה ממושכת יכולה להגדיל את הסיכוי לקבל סכרת סוג 2.

4. יכול לשפר את רמת הפרודוקטיביות בעבודה

כן, קראתם נכון, זה יכול לשפר את התפוקה שלכם בעבודה. בהתחלה כשחושבים על זה, יש דאגה שאולי זה דווקא יגרום לירידה בעבודה, אבל זה לא נכון.

למרות שבהתחלה זה מרגיש קצת מוזר לעבוד בעמידה, לא באמת ידוע על פגיעה בעבודה. אפילו עשו על זה מחקר שהשתתפו בו 60 עובדים צעירים שעובדים על שולחנות עמידה למשך 4 שעות כל יום ולא ראו בזה כל השפעה לרעה.

יותר מזה, הם אפילו ציינו שראו ירידה בכמות התלונות על כאבי שרירים כאשר הם שילבו עמידה וישיבה, ועובד שיש לו פחות כאבים גם סביר להניח יעבוד טוב יותר

האם הפתרון הוא לעבור רק לעמידה?

לעבודה בעמידה יש עוד יתרונות חוץ מהשניים שהראנו, כמו הקטנת הסיכוי להשמנה, מחלות לב, סרטן, סוכרת ועוד. האם הפתרון הוא רק לעמוד מעכשיו? ממש לא.

גם עמידה ממושכת לא בריאה, צריך לשלב ולמצוא את האיזון בין עמידה לישיבה. אנחנו כבני אדם בנויים לתנועה, לא לישיבה או עמידה סטטיים ולכן צריך למצוא את האיזון.

יש אפילו שולחנות עמידה עם הליכון אבל זה למתקדמים :).

הפתרון הוא לשלב

הפתרון הוא לשלב בין ישיבה, עמידה וקצת תנועה. שולחן עמידה מתכוונן יכול לעזור בזה. שולחן מתכוונן מאפשר לשלב בין ישיבה לעמידה, אפשר להקצות שכל 30 דקות נעבור מישיבה לעמידה ומדי פעם גם נעשה הפסקה של כמה דקות של הליכה להזרמת הדם.

חוץ מהדברים האלו חשוב גם להקפיד על תזונה בריאה ופעילות ספורטיבית. יוגה למשל, זאת פעילות מעולה שמאפשר ליצור גמישות טובה וחיזוק של שרירי הליבה והגב.