האם עמידה ממושכת יכולה להזיק לנו?

אודות iStand

אודות iStand

הייטקיסט שיושב הרבה שעות מול המחשב, דואג לגב שלו ושל אחרים

כן, בהחלט. אבל לפני שנדבר על למה ואיך, נדבר קודם על משהו שכולנו עושים רוב הזמן וזה ישיבה. ישיבה ממושכת מול מחשב, למשל, ידועה בהיותה מזיקה לבריאות בדרכים שונות, אבל למעשה, עמידה ממושכת במסגרת העבודה יכולה להיות אף מסוכנת יותר.

אמנם מדובר על תנוחה טבעית עבור האדם, אבל כאשר מדובר על תנוחה סטטית לצורך עבודה, לאורך שעות ארוכות, יכולים להיגרם לגוף נזקים שונים.

על אילו נזקים בדיוק מדובר והאם יש מה לעשות בעניין?

נזקי עמידה ממושכת אצל עובדים

מחקרים שונים (וגם לפי זה) שנערכו בשנים האחרונות, מגלים כי אנשים שמבלים שעות ארוכות בעבודה בעמידה, סובלים מפגיעות גופניות שונות בעקבות כך.

מדובר על מגוון רחב של מקצועות, כמו קופאיות, טבחים, מלצרים, מאבטחים ואפילו מורות, אשר לפי המחקרים (וגם לפי זה), יש להם סיכוי גבוה פי שניים לפתח מחלות לב, בהשוואה לאנשים שמבלים שעות עבודה ארוכות בישיבה על כסא.

הפגיעה הזו באיבר חיוני כמו הלב, נגרמת בגלל זרימה לקויה של הדם לרגליים, אשר מאלצת את הגוף ואת הלב בפרט, לעבוד קשה פי כמה, כדי להילחם בכוח הכבידה ולהחזיר את הדם מחלקו התחתון של הגוף, אל חלקים עליונים יותר, שם הוא נחוץ.

העומס על הלב ועל העורקים מגביר את הסיכון למחלות לב.

זאת בהשוואה לעובדים אחרים, אשר מבלים את רוב שעות העבודה שלהם בישיבה, אשר גם אצלם נמצאו פגיעות גופניות, אך הסיכון למחלות לב גדול פי שתיים, דווקא אצל אלה המבלים את רוב שעות היום בעמידה.

זאת למרות פרמטרים אחרים להשוואה, אשר נמצאו שווים אצל כל הנבדקים במחקר – יושבים, או עומדים, אשר כולם בגיל זהה, רמת השכלה זהה, מצב משפחתי דומה וכן הלאה.

מכאן הסיקו החוקרים כי עמידה ממושכת היא גורם סיכון גבוה למחלות לב, שאי אפשר להתעלם ממנו.

פגיעה בתפקוד קוגניטיבי ונפשי

נוסף על הנזקים הגופניים הישירים, הנגרמים בגלל עבודה בעמידה, נמצא כי די בשעתיים של עמידה ממושכת כדי להשפיע על התפקוד הקוגניטיבי של העובדים, על תחושת הנוחות הכללית, אשר נפגעת בגלל תחושות כאב בכפות הרגליים, בגב התחתון ואף בחלקים אחרים של הגב, הכתפיים, השכמות, הברכיים ועוד..

לבסוף, ניכר כי עמידה ממושכת כחלק מדרישות העבודה, גורמת בטווח הארוך גם פגיעה נפשית, בשל הניסיון הבלתי מודע להימנע מעמידה, בעקבות תחושות כאב וחוסר נוחות, חשש מפני התופעות הנגרמות בגלל העמידה ואף תחושות של חוסר אונים, כעס מצטבר ותסכול מהמצב.

איך מתמודדים עם עמידה ממושכת בעבודה?

אחד הפתרונות המומלצים ביותר, עבור אנשים המבלים את רוב יום העבודה שלהם במצב עמידה ממושכת, הוא כסא עמידה, המאפשר לבצע הפסקות ישיבה כדי לצמצם את נזקי העמידה.

פתרון חשוב נוסף הוא שולחן עמידה, אשר מתאים לעובדים אשר מעוניינים לצמצם את שעות הישיבה שלהם בעבודה, אך מאפשר עבודה נוחה ומותאמת לגוף, בעמידה.

שולחן מתכוונן יכול לסייע רבות בהקלה על העובדים בעמידה, שכן מדובר על שולחן שניתן להתאים אותו באופן אינדיבידואלי לתנוחת הגוף הרצויה, כדי לעודד תנועה תוך כדי עבודה ולהפחית את נזקי העמידה הממושכת.

בנוסף, אם התפקיד שלכם מתבצע בעמידה, נסו לשבת בכל פעם שאתם עייפים, לצאת להליכה ממושכת לפחות פעם ביום, לשבת מדי פעם לסירוגין.

הוכח כי ישיבה של דקה אחת בכל חצי שעה של עמידה יכולה להפחית את הפגיעה הבריאותית של עמידה ממושכת, או של תנועה סטטית ממושכת (כמו למשל אצל עובדים במפעל על פס ייצור, או מוכרות בחנויות בגדים למשל).

כל אלה הופכים את השימוש בשולחן עמידה, או שולחן מתכוונן, כמו גם כיסא עמידה, משתלמים ביותר, בשל ההשפעה החיובית שיש להם על הגוף ועל הנפש אצל העובדים.

בשורה תחתונה

ישיבה ממושכת אמנם אינה צורת העבודה הבריאה, או המומלצת ביותר, אך למעשה, עמידה ממושכת נחשבת מזיקה לא פחות.

לשן, כדי לצמצם ככל הניתן את הנזקים המצטברים של אורח חיים זה, יש להקפיד על סביבת עבודה מותאמת, עם שולחן עמידה, או כסא עמידה, אשר יאפשרו לכם לשפר את תנוחת הגוף ולצמצם את הפגיעה האפשרית בטווח הארוך, אך לא פחות חשוב – לתרגל הליכה נמרצת כל יום, או לפחות 3 פעמים בשבוע, כדי להחזיק לגוף את התנועה הנחוצה כל הך לתפקוד תקין של מערכות רבות, בראשן מערכת כלי הדם והלב

כתבות שעשויות לעניין אותך