כך תהפכו את עמדת העבודה שלכם לארגונומית

אודות iStand

אודות iStand

הייטקיסט שיושב הרבה שעות מול המחשב, דואג לגב שלו ושל אחרים

היום כבר ידוע שסביבת עבודה שמתחשבת בצרכיו של העובד באופן כללי ובאופן ספציפי בבריאותו מביאה לעליית פריון העבודה ולהישגים משמעותיים יותר של מקום העבודה כולו. אחד הדברים המשפיעים על נוחות תנאי העבודה, שבעבר לא קיבלו התייחסות יתרה, היא עמדת העבודה עצמה. אם אתם עובדים בישיבה מול מחשב אתם וודאי שמתם לב כמה זווית הכיסא, השולחן והמחשב משפיעים על התחושה שלכם, כאשר עובדים שעושים עבודתם בסביבה לא מותאמת סובלים מכאבי ראש, עיניים ועוד.

אחד הפתרונות שבאים להתמודד עם תנאי עבודה לא נוחים כדי להקל עובדים את החיים ולהעלות את פיריון העבודה הוא עמדת עבודה ארגונומית. במאמר זה נרחיב על הרעיון העומד מאחורי פתרון חדשני זה והיתרונות שהוא מקנה בשוק העבודה.

נתחיל מההתחלה – על ארגונומיה

לפני שנתחיל לדבר על עמדת עבודה ארגונומית יש להסביר קודם מה זה ארגונומיה. ארגונומיה, שבשמה העברי נקראית "הנדסת אנוש", היא תחום מדעי המתעסק בקשרי הגומלין בין עובד וסביבת העבודה שלו על מנת ליצור סביבת עבודה בטוחה ונוחה שתגביר את היעילות ופריון העבודה.

המטרה של ארגונומיה היא לשפר את נוחות העובד באופן כזה שישמור על בריאותו ויעלה את יעילותו בעבודה. את מטרה זו אנו משיגים באמצעות למידה של סביבת העובדה לפרטיה מחד, ומאידך הבנה מעמיקה של הצרכים האישיים של עובד ותכנון העבודה באופן שיתאים ליכולותיו ומגבלותיו של העובד. ארגונומיה יוצרת תנאי עבודה המותאמים למצבו הפיזי והפסיכולוגי של העובד ובכך מגבירה את הביצועים.

אם בעבר מקומות עבודה פחות שמו דגש על רווחתו של העובד, היום מבינים כי הדרך להגדלת הרווחים של החברה והצלחתה עוברת דרך תנאי העבודה. עובד שסביבת העבודה שלו נוחה והולמת הוא עובד יעיל יותר שלוקח פחות ימי מחלה, סובל פחות מפציעות וכאבים ומנצל טוב יותר את זמן שהותו במשרד.

יותר ויותר עבודות שבוצעו על ידי עובדים אנושיים מבוצעים כיום בידי תוכנות מחשב, אך למקצועות המבוצעים על ידי עובדים בשר ודם יש חשיבות וישנה חשיבות לאדם שיושב בכיסא ועושה את העבודה, ואותו הארגונומיה שמה במרכז.

תחומים שונים בארגונומיה

ארגונומיה נחלקת לשלושה תחומים עיקריים:

  • ארגונומיה פיזיולוגית: זהו תחום דעת העוסק במבנה גוף האדם, תפקודו וכיצד הוא מגיב לעומס פסיכולוגי או פיזיולוגי. ארגונומיה פיזיולוגית עוסקת בנושאים כגון ממדי הגוף ומבנהו, מבנה סביבת העבודה, וסיכונים הנובעים מרעידות, חזרות ותנוחות בעת העבודה שעלולים לגרום לבעיות בשרירים ובשלד.
  • ארגונומיה הכרתית: תחום דעת המתייחס לתהליכים מחשבתיים, למשל: שליטה מוטורית בזיכרון, תשומת לב, ארגון וכדומה. ארגונומיה הכרתית עוסקת בתחומים כגון עומס עבודה המשפיע על הנפש, טעויות אנוש, תהליכי קבלת החלטות וממשק אדם מחשב.
  • ארגונומיה ארגונית: תחום דעת העוסק בייעול מבנים ארגוניים ובדפוסים ארגוניים. ארגונומיה ארגונית עוסקת בתחומים כגון תכנון לוחות זמנים, עבודה במשמרות, מוטיבציה, עבודת צוות, ניהול ועוד.

תובנות ארגונומיה פיזיקלית על מבנה עמדת העבודה

בשנים האחרונות התגבשו הסכמות בקרב מומחים בארגונומיה לגבי המבנה המומלץ של עמדת העבודה של עובדים. נתייחס כאן למספר חלקים חשובים:

  • מבנה מושב הכיסא: על מבנה מושב הכיסא להיות בעומק של כ-5 ס"מ ומרופד בחומר המונע הזעה והחלקה. עליו להיות באורך הקצר מאורך ירכיים של אדם.
  • מבנה משענת הגב: משענת הגב אמורה לתמוך בעקומה הטבעית של הגב ולאפשר ישיבה נוחה ובריאה. הישענות אחורה מדי פעם לזווית של כ-110 מעלות באופן נינוח תורמת לנוחות, ולכן הזווית בין המשענת למושב תהיה בין 105 ל-110 מעלות.
  • משענות ידיים: למשענות ידיים תפקיד חשוב שכן הן תומכות בידיים ובכך מורידות את הלחץ על עמוד השדרה. מומלץ לדאוג למשענות ידיים מתכווננות כך שניתן יהיה להורידן כלפי מטה כשעובדים קרוב לשולחן.
  • צג המחשב: יש לשבת מול מסך המחשב ולא בזווית, כאשר המחשב מוטה אחורה בזווית של 5 מעלות. על המסך להיות בגובה העיניים ובמרחק של כ-60 עד 90 ס"מ מהפנים. יש להקפיד על בהיאות מלאה וניקיון הצג מאבק.
  • מקלדת ועכבר: יש למקם את המקלדת בגובה המרפקים כאשר היא מורמת מעט בחלקה האחורי ולהימנע משימוש יתר בכוח בעת ההקלדה. מומלץ לא להשעין את שורש כף היד על השולחן בהקלדה. יש למקם את העכבר קרוב למקלדת, ועליו להיות בגודל מתאים לכף היד באופן שיאפשר אחיזה נוחה.
עכבר ארגונומי
עכבר ארגונומי

עמדת עבודה ארגונומית – הפתרון שמגביר יעילות בעבודה

עמדת עבודה ארגונומית משקללת את הצרכים הפיזיים והפסיכולוגיים של העובד ובכך משפרת את תנאי עבודתו ויעילותו וזאת מבלי להשקיע משאבים רבים. אנחנו ממליצים בחום למעסיקים לקרוא עוד בנושא ולדאוג לסביבת עבודה נוחה

כתבות שעשויות לעניין אותך