למה ישיבה ממושכת מזיקה לנו ואיך אפשר להימנע מזה?

אודות iStand

אודות iStand

הייטקיסט שיושב הרבה שעות מול המחשב, דואג לגב שלו ושל אחרים

כולנו כבר יודעים שישיבה ממושכת מזיקה לנו – היא יוצרת לחץ על מערכת העצבים באזור הגב התחתון, גורמת לישיבה לא נכונה מה שגורם לבעיות גב וצוואר – אך בנוסף למודעות לבעיה, חשוב לדעת שהיא גם ניתנת לפתרון. מגוון עזרים וטכניקות, כמו שולחנות עמידה וביצוע תרגילים קבועים, ישפרו את המצב משמעותית

במהלך עשרות השנים האחרונות אנחנו נוהגים לבלות את רוב זמננו בישיבה. אנחנו מגיעים למשרד, עונים למיילים בלי סוף, מדברים עם המנהל דרך הודעות ווטסאפ במקום לגשת אליו ישירות, וכל מה שאנחנו רוצים לעשות בסוף היום זה להגיע הביתה ולהתרסק אל תוך כורסא תוך לגימת משקה צונן. אז אם אתם קוראים את המאמר הזה תוך כדי ישיבה, כדאי שתעמדו רגע. מחקרים חדשים מוכיחים כי ישיבה ממושכת עלולה להביא לנזקים בריאותיים קשים בכל מערכות הגוף; ישיבה ממושכת נמצאה כגורם סיכון משמעותי להשמנת יתר, גורם להפרעה ברמות השומנים והסוכר בדם ובטווח הארוך אף למחלות לב וסכרת. מוכרחים לעבוד מול מחשב במשך שעות רבות? נמליץ לכם על שולחן עמידה, אביזר שהפך להיות אחד מהרהיטים האטרקטיביים ביותר במשרדי הייטק. כך גם תשמרו על בריאות לאורך זמן וגם תהיו בעלי העמדה המגניבה ביותר במקום העבודה שלכם.

הסכנות בישיבה ממושכת

לא נדלקו אצלכם מספר נורות אזהרה? בואו נלמד יותר על הנזקים שבישיבה ממושכת:

  1. ישיבה כזרז להשמנת יתר – מחקר אוסטרלי מעלה כי ישיבה ממושכת היא גורם המנבא השמנת יתר בקרב נשים גם אם הן שומרות על קיום פעילות גופנית ואכילה נכונה. המחקר, אשר בדק מספר אנשים העובדים בעבודה המצריכה ישיבה ממושכת, מצא כי בעלי המשקל העודף ישבו כשעתיים וחצי יותר מחבריהם לעבודה הרזים יותר. בזמן ישיבה מופחתת הפעילות השרירית המתרחשת באופן שגרתי בעמידה ובתזוזה, ולכן מנגנוני חילוף החומרים הבסיסיים מתערערים.
  2. ישיבה כזרז להתפתחות סכרת – מחקרים מוצאים שככל שהאדם עוסק בפעילות רבה יותר, כך פוחת אצלו הסיכוי להתפתחות מחלת הסכרת. אלו המרבים לשבת חשופים באותה המידה לסיכון מוגבר של מחלת הסכרת, בין אם הם רזים או בעלי משקל עודף.
  3. ישיבה כזרז למחלות לב – מי לא אוהב לחזור הביתה ולצפות בפרק או בבינג' ארוך בסדרה האהובה עליו? חוקרים אוסטרליים מצאו כי צפייה מרובה בטלוויזיה קשורה לסיכון מוגבר למוות, ובפרט למוות הקשור למחלות לב ועורקים.
  4. ישיבה כגורם סיכון לבעיות גב – ישיבה ממושכת מעבירה עומס מוגבר על מפרקי הגב, לרבות הדיסקים הבין חוליתיים, השרירים והרצועות, וגורמת להיחלשות השרירים ולפגיעות גב. ככל שהישיבה יותר ממושכת כך גדל העומס, ואיתו מגיעה ירידה בתפקוד השרירים והמפרקים. אם אתם מוכרחים לשבת על כיסא, חשוב שתקפידו על ישיבה טובה לגב. על כך נרחיב בהמשך וניתן טיפים לישיבה טובה לגב.

כיצד ניתן להפחית את נזקי הישיבה הממושכת?

מסקנות החוקרים גורמות לחשש גדול והופכות את הישיבה לפעילות מסוכנת שיש להימנע ממנה ככל האפשר. אבל רגע לפני שאתם זורקים את כל הכיסאות של הבית וגורמים למנייה של איקאה לצנוח, ניתן לכם מספר טיפים להקלת נזקי הישיבה, שיוסיפו לכם בריאות גם אם אתם מקיימים אורח מודרני שמאלץ ישיבה:

  1. במהלך צפייה בטלוויזיה – המעיטו בשעות הצפייה ככל האפשר. בזמן הצפייה נסו להימנע מלאכול את ארוחת הצהריים או הערב ובמקום זאת נסו לשלב פעילות כמו סידור חפצים, קיפול כביסה, גיהוץ וכדומה.
  2. במהלך נסיעה בתחבורה ציבורית – השתדלו לעמוד בזמן נסיעה בתחבורה ציבורית. עמידה מפעילה את השרירים ואת מערכת שיווי המשקל הרבה יותר בהשוואה לישיבה. נסו לצעוד אל תחנת האוטובוס לפניי העלייה, ובזמן הגעה ליעד נסו לרדת תחנה אחת לפני ולנצל את הזמן לטיול קצרצר אל מקום העבודה.
  3. בחירה בפעילות פנאי אקטיבית – במקום להיפגש בבית קפה, נסו לקיים פגישה תוך כדי טיול באוויר הפתוח. מיטיבי לכת יכולים אף לצאת לרכיבה על אופניים.
  4. עבודה מול מחשב – בין אם אתם עובדים מהבית או מהמשרד, הקפידו לקום כל חצי שעה כדי לנוע ולהתמתח. נצלו את הרגעים המתים מול המחשב לסיבוב בחדר או במשרד ולשאול לשלומו של החבר או המנהל. בזמן בו תיאלצו לשבת על כיסא הקפידו על ישיבה טובה לגב על ידי שימוש בכיסא ארגונומי, ועבדו כמה שיותר זמן תוך שימוש בשולחן עמידה.

הפתרון החדש: שולחן עמידה!

שולחנות עמידה הם הצעקה האחרונה בעולם הרהיטים במשרדי ההייטק, והם מוסיפים סטייל ייחודי ומועיל לסביבת העבודה. שולחנות אלו בעצם מאפשרים לכם לעבוד בעמידה ולא בישיבה. יש כאלו המתכווננים בצורה ידנית, כאלו המתכוונים בצורה חשמלית, אך המשותף לכולם היא האפשרות לעבודה בצורה ארגונומית עם פחות כאבי גב, כאבי צוואר, וללא חשש לכל הצרות הנגררות עקב ישיבה ממושכת. עבודה ממושכת בזמן ישיבה נבדקה ונמצאה מקטינת תפוקה: הגוף שלנו מתעייף עקב חוסר התזוזה והערנות שלנו פוחתת בהדרגה.

לעומת זאת, הוכח כי עבודה מול שולחן עמידה מגבירה את התפוקה פי שתיים. לכן, לא פלא שחברות ההייטק פונות לכיוון רכישת שולחן עמידה לכל עובד כדי להגביר את תפוקתו, וגם כדי לשמור על בריאות הצוות היקרה מפז. זו ההזדמנות שלכם להצטרף לטרנד המבורך הזה ולדאוג לבריאותכם בצעד פשוט ויעיל, שידרוש מכם מאמץ מינימלי: הצטיידו בשולחן עמידה נוח, הציבו אותו במקום שולחן הישיבה שלכם והתחילו לעבוד מולו. תוך זמן קצר תתרגלו לקונספט החדש ותגלו שיש לכם יותר מרץ, שהשרירים שלכם מתחזקים ושכאבי הגב חולפים.

לסיכום

ישיבה ממושכת גורמת לנזקים משמעותיים לבריאות, ויש להימנע ממנה ככל האפשר. ניתן לרכוש שולחן עמידה, לשבת על כסא ארגונומי המאפשר ישיבה טובה לגב, או פשוט לקום מדי פעם ולהתנועע – והכי טוב, לשלב בין כל הפתרונות לאורך זמן. קדימה, עשו כל מה שתוכלו כדי למנוע נזקי ישיבה. הבריאות שלכם חשובה יותר מכל!

כתבות שעשויות לעניין אותך